Till anställda: från Visa-kort till SmartumPay

Vad är SmartumPay?

SmartumPay är en gratis mobilapp för personerna som använder elektroniska Smartum Saldo-förmåner. Om din arbetsgivare redan erbjuder elektroniska Smartum-förmåner, kan du börja använda SmartumPay genast! Du kan ladda ner SmartumPay gratis från App Store, Google Play Store och AppGallery.

Läs mer om SmartumPay mobilapp här.

Hur loggar jag in på SmartumPay?

Användarnamn är din e-postadress. Om du inte kommer ihåg ditt lösenord kan du återställa det på inloggningssidan. Du kommer att få en länk i din e-post där du kan ställa in ett lösenord för dig själv. Om din e-postadress inte längre används, kommer tjänsten att leda dig till en stark inloggning för att ändra ditt lösenord.

För att registrera dig för SmartumPay måste du ha tillgång till Smartum elektroniska fördelar. Om du inte kan se fördelarna efter en framgångsrik inloggning kan orsaken vara att fördelarna inte har uppdaterats eller att förmånerna har gått ut.

Du kan också logga in med bankkoder eller mobilcertificat.

Jag har ett Smartum-kort. Hur länge kan jag använda den?

Korten kommer att avbrytas i Smartum-nätverket den 31.12.2020. Ditt kort kan ha ett utgångsdatum som är längre än detta, men mottagning av kortbetalning upphör ändå i slutet av 2020. I praktiken kan något användningsställe välja att inte acceptera kortbetalningar redan tidigare av eget val. Om ditt kort går ut i november eller december 2020 skickar vi inte längre ett nytt kort, men du kan byta direkt till SmartumPay.

Hittills har jag använt kortet. Vad behöver jag göra för att använda SmartumPay?

Saldot på kortet är alltid tillgängligt via SmartumPay. Allt du behöver göra är att ladda ner den kostnadsfria SmartumPay-appen från telefonens app store och logga in med samma användarnamn som du använder när du anmäler dig till Smartum-förmåner (e-postadress och lösenord).

Du kan också logga in med bankkoder eller mobilcertificat.

Kan jag fortfarande använda kortet vid sidan av SmartumPay-mobilappen?

Du kan använda kortet vid sidan av SmartumPay-mobilappen fram till 31.12.2020, om ditt kort är giltigt fram till dess.

Jag tappade mitt kort. Kan min arbetsgivare beställa ett nytt kort mer?

Det är inte längre möjligt att beställa kort efter 1 mars 2020, men fördelarna kan användas med SmartumPay mobilapplikation.

Vad kan jag göra om min favoritplats inte accepterar SmartumPay som betalningsmedel?

Det finns fortfarande några platser som accepterar kortet men inte SmartumPay, men gapet kommer att jämnas helt ut 2020. Om någon av de platser du besöker ofta ännu inte accepterar SmartumPay, kan du ge dem råd att det också är ett förmånligare sätt för dem att acceptera SmartumPay-betalningar.


Hur lyckades vi?


Powered by HelpDocs (opens in a new tab)