Lounaskumppani: Maksuvälineet ja niiden vastaanottaminen

Työnantaja voi tarjota työntekijälleen Smartum Lounasetu -maksuvälineitä henkilökohtaiseen ateriointiin.

Smartumin kumppanina palveluntarjoajan tulisi tarkistaa, että asiakkaan Smartum Lounasetu -maksuvälineillä maksamat palvelut ovat Verohallinnon ateriaetuohjeistusten mukaisia. Voimassaolevan ohjeen mukaan Lounasedulla ei voi maksaa hyödykkeitä, alkoholia, tupakkaa, elintarvikkeita, eineksiä tai valmiita teollisesti pakattuja ruokia.

Miten voin vastaanottaa Smartum Lounasetu -maksuvälineitä?

Smartum Lounasetu mahdollistaa aterioiden maksamisen ruokapaikoissa, jotka ovat liittyneet Smartum-verkostoon. Mukaan verkostoomme pääset liittymään täältä.

Smartum Lounasedun maksujen vastaanottaminen

Smartum-maksujen vastaanottaminen sujuu kuin rasvattu. Työnantaja voi tarjota henkilöstölleen Smartum Lounasetua joko sähköisenä Smartum Saldona, jota Lounasedun osalta käytetään pääasiassa maksukorttina, tai perinteisinä lounareina.

Smartum Lounasetu on asiakkaalle tarjottu henkilökohtainen etu, joten hän voi maksaa Smartumeilla vain oman ateriansa. Tarkistathan korttia tai seteleitä käyttävän asiakkaan henkilöllisyyden tarvittaessa.

Smartum-korttimaksujen vastaanottaminen

Smartum-kortti on sirullinen Visa-kortti. Kun kortti on luettu, maksupääte tulostaa allekirjoitettavan kuitin ja asiakas vahvistaa maksun allekirjoituksellaan. Veloituksen onnistuminen edellyttää, että Smartumilla on tiedossa maksupäätteenne tiedot. Jotta saamme tarvittavat maksupäätetiedot järjestelmäämme, tulee teidän tehdä testiveloitus Smartum-aktivointikortilla, jonka lähetämme postitse heti, kun yritys on rekisteröitynyt kumppaniksemme.

Smartum-kortilla suoritettuja maksuja ei voi vaihtaa rahaksi eikä maksuista voi antaa takaisin vaihtorahaa. Asiakkaalta ei myöskään saa periä lisämaksua Smartum-kortilla maksaessa. Vuonna 2019, asiakas voi maksaa Smartum-kortilla 6,60 € - 10,50 € arvoisen aterian kokonaan tai osittain. Ylimenevän summan asiakas voi kuitata käteisellä tai muulla maksutavalla. Jos kortilla on etua jäljellä alle 6,60 €, niin asiakas ei voi käyttää korttia ateriansa maksamiseen. Mikäli ateria maksaa yli 10,50 €, pyydä asiakasta maksamaan ylijäävä osuus joko käteisellä tai toisella maksukortilla. Jos yrität veloittaa asiakkaalta summaa, joka on alle 6,60 €, asiakkaan kortilta veloitetaan joka tapauksessa minimimaksu 6,60 €.

Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan aina. Mikäli maksupäätteen suorittamaan varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei voi tehdä. Mahdolliset veloitusten korjaukset tehdään maksupäätteellä laitetoimittajan ohjeiden mukaisesti.

Smartum Lounasseteleiden vastaanottaminen

Smartum Lounasseteleitä on liikkeellä erilaisilla euromäärillä. Arvo on merkitty seteliin. Vuonna 2019 liikkeellä on seuraavan arvoisia seteleitä: 8,20 €, 8,70 €, 9,00 €, 9,70 €, 10,00 €, 10,40 € ja 10,50 €. Vuosittain lisätään yksi uusi arvo Verohallinnon luontoisetupäätöksen muuttuessa.

Smartum Lounassetelillä maksamisesta ei saa periä ylimääräisiä maksuja. Lounasseteleitä ei vaihdeta rahaksi eikä siitä saa antaa rahaa takaisin. Ylimenevän summan voi kuitata käteisellä tai muulla maksutavalla. Verohallinnon ohjeistuksen mukaisesti asiakas ei voi käyttää useampia seteleitä kerralla.

Voiko Smartum-kortilla maksava ylittää tiliään?

Ei voi. Smartum-kortti on ns. prepaid-kortti: kortilla voi maksaa maksimissaan vain tilillä olevan saldon verran. Lounasruokailua voi kortilla maksaa Verohallinnon kulloinkin määrittämän ateriaedun mukaisesti. Vuonna 2019 voimassa oleva kerralla käytettävä summa on 6,60 - 10,50 euroa.

Miten toimin, jos asiakkaan Smartum-kortti ei toimi maksutilanteessa?

Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan aina. Mikäli maksupäätteen tekemään varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei saa tehdä. Kielteinen varmennusvastaus voi johtua esimerkiksi seuraavista syistä:

  • Kortilla ei ole riittävästi katetta ostoon. -> Kokeile tehdä veloitus pienemmällä summalla.
  • Ostoksen summa ylittää Verohallinnon määrittämän 10,50 € maksimiarvon. -> Tee veloitus pienemmällä summalla ja pyydä asiakasta maksamaan loppuosa käteisellä tai toisella kortilla.
  • Tilille on ladattu liikunta- tai kulttuurisaldoa. -> Veloitusta ei voi tehdä ravintolassa.
  • Smartumin järjestelmä ei tunnista maksupäätettä. -> Ole yhteydessä asiakaspalveluumme arkisin klo 8.30 - 16 puhelimitse 0600 149 88 tai sähköpostitse asiakaspalvelu@smartum.fi, jotta voimme lisätä maksupäätteen tietoihimme.


Kuinka onnistuimme