Lounaskumppani: Käsittely- ja tilitysohje

Kiitos rekisteröitymisestä Smartumin kumppaniksi ja tervetuloa verkostoon!

Olemme koonneet muutamia ohjeita ja vinkkejä Smartumin maksuvälineiden vastaanottamiseen ja tilitykseen.

• Kiinnitä Smartum-tarrat oveen ja kassalle.

• Vie raha-alusta sekä ohjeet kassalle.

• Tarkista Smartumin käyttöpaikkahausta toimipisteenne tiedot. Voit tarvittaessa muokata tietoja extranetissä, jonka käyttäjätunnukset on lähetetty sinulle sähköpostitse.

• Lisää nettisivuillenne Smartum-logo, jonka löydät osoitteesta smartum.fi

Smartum Lounasetu on henkilökohtainen etu, joten Smartumin maksutavoilla voi maksaa vain oman aterian. Tarkistathan asiakkaan henkilöllisyyden tarvittaessa. Smartumilla suoritettuja maksuja ei voi vaihtaa rahaksi eikä maksuista voi antaa takaisin vaihtorahaa. Asiakkaalta ei saa periä lisämaksua Smartum-kortilla maksaessa. Asiakas voi maksaa verottajan asettaman summan lounaastaan Smartumin maksutavoilla. Ylimenevän summan asiakas voi maksaa käteisellä tai muulla maksutavalla. Lisätietoa vuosittaisista lounasmaksurajoista löydät sivuiltamme.

Voimassaolevan Verohallinnon ohjeen mukaan lounasetua voidaan käyttää ainoastaan ateriointiin eikä sitä vastaan saa rahaa, elintarvikkeita, alkoholia tai muita hyödykkeitä.

Smartum-korttimaksujen vastaanottaminen (päättyy 31.12.2020)

Korttimaksujen vastaanottaminen päättyy vuoden 2020 lopussa ja maksaminen siirtyy SmartumPay-sovellukseen.

Smartum-kortti on sirullinen Visa-kortti. Kun kortti on luettu, maksupääte tulostaa allekirjoitettavan kuitin ja asiakas vahvistaa maksun allekirjoituksellaan. Veloituksen onnistuminen edellyttää, että Smartumilla on tiedossa maksupäätteenne tiedot. Jotta saamme tarvittavat maksupäätetiedot järjestelmäämme, tee testiveloitus Smartum-aktivointikortilla.

Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan reaaliaikaisesti. Mikäli maksupäätteen suorittamaan varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei voi tehdä. Mahdolliset veloitusten korjaukset tehdään maksupäätteellä laitetoimittajan ohjeiden mukaisesti. Smartum-maksujen tilitykset saatte pankiltanne normaalien korttimaksujen tapaan. Smartum perii maksupäätteellä tehdyistä maksuista palvelupalkkion jälkikäteen neljännesvuosittain. Voit seurata sähköisillä Smartum-maksuvälineillä suoritettuja maksuja Smartumin verkkopalvelussa, johon voit kirjautua sähköpostiin lähetetyillä tunnuksillasi.

SmartumPay-mobiilimaksujen vastaanottaminen

Asiakas valitsee SmartumPay-mobiilisovelluksestaan oikean toimipisteen, syöttää summan ja vahvistaa maksun. Maksusta luotu kuitti esitetään kassahenkilölle, joka tarkistaa kuitista summan, toimipisteen tiedot sekä maksun päivämäärän ja ajan.  Kuitissa näkyvä animaatio liikkuu 30 minuuttia maksun luomisesta. Kuitti on voimassa kuitenkin myös tämän jälkeen.

Kuittia näpäyttämällä pääsee tarkistusnäkymään, jossa maksun voi merkata tarkistetuksi. Kuitin ja tarkistusnäkymän tilaksi muuttuu ”tarkistettu”. Näin varmistetaan, että lounas lunastetaan kuitilla vain kerran. Maksu lyödään kassaan kuitissa näkyvällä summalla. Mahdollisen ylimenevän summan asiakas voi maksaa käteisellä tai muulla maksutavalla.

Näin vastaanotat SmartumPay-maksuja.

Jos veloitus on virheellinen, se voidaan mitätöidä Smartumin verkkopalvelussa.

Smartum tilittää mobiilimaksut tilille automaattisesti muutaman päivän sisällä. Smartumin verkkopalvelusta löydät koonnin maksetuista mobiilimaksuista. Minimitilitysraja on 40 euroa ja tilityksestä vähennetään hinnaston mukainen palvelupalkkio. Voit muokata minimitilitysrajaa Smartumin verkkopalvelussamme.

Lounasseteleiden vastaanottaminen

Smartum Lounasseteleitä on liikkeellä erilaisilla arvoilla, joka on merkitty seteliin. Lisätietoa vuosittaisista arvoista löydät täältä. Verohallinnon ohjeistuksen mukaisesti asiakas ei voi käyttää useampia seteleitä kerralla.

• Tarkista, että seteli on ehjä ja aito, eikä sitä ole merkitty käytetyksi. Aidon, vesileimapaperille painetun setelin tunnistaa esimerkiksi juoksevasta sarjanumerosta tai katsomalla sitä valoa vasten. Smartum tilittää vain aidot setelit.

• Tarkista setelin voimassaoloaika. Smartum ei tilitä vanhentuneita seteleitä.

• Merkitse vastaanottamasi setelit käytetyiksi yliviivaamalla vasemman yläkulman euromäärä.

• Älä tee alareunassa olevalle valkoiselle alueelle minkäänlaisia merkintöjä.

Lounasseteleiden tilitys

• Smartum tilittää saapuneet setelit kaksi kertaa viikossa. Maksut siirtyvät heti tilityksen jälkeen tilillenne. Tilitämme seteleiden arvon palvelupalkkiolla vähennettynä ilmoittamallenne pankkitilille. Sopimuksen mukainen tilitysaika on enintään 14 arkipäivää.

• Järjestelmämme käyttää tilityksessä oletuksena viitettä 2464. Jos haluat tilitykseen oman viitteen tai viestin, merkitse se tilityslomakkeeseen viitenumerolle varattuun kohtaan.

• Seteleiden voimassaoloaika: Setelit vanhentuvat vuoden viimeisenä päivänä. Seteleiden käyttöajan umpeuduttua kumppanilla on kuukausi aikaa toimittaa vanhentuneet setelit Smartumille. Seteleiden tulee saapua toimistollemme viimeistään seuraavan vuoden 31. tammikuuta, mikäli setelit ovat vanhentuneet edellisen vuoden viimeisenä päivänä. Smartum ei tilitä vanhentuneita seteleitä 31. tammikuuta jälkeen.

• Tilityksiin liittyvät huomautukset on tehtävä 14 arkipäivän kuluessa maksupäivästä.

Lounasseteleiden postitus

• Irrota setelit toisistaan.

• Älä niittaa, liimaa tai teippaa seteleitä yhteen. Älä myöskään lisää seteleiden väliin mitään ylimääräistä.

• Niputa setelit samansuuntaisesti ja sido nippu vaikkapa kumilenkillä.

• Seteleiden sarjanumeroiden tulee olla näkyvissä.

• Täytä tilityslomakkeeseen oikeat tiedot huolellisesti. Varmista myös, että lomakkeessa on asiakasnumero. Lomakkeen täyttäjä vastaa siitä, että lomakkeen tiedot ovat oikein.

• Mikäli lomake on esipainettu, ethän tee merkintöjä esipainettujen tietojen päälle. Jos esitäytetyissä tiedoissa on virheitä, ole yhteydessä asiakaspalveluumme ja lähetämme sinulle korjatun lomakkeen.

• Rastita alareunan ruutu, mikäli haluat, että sinulle toimitetaan lisää tilityslomakkeita.

• Lähetä päällimmäinen osa lounasseteleiden mukana, alimmainen osa jää sinulle.

• Käytä vain Smartumin toimittamia tai nettisivuiltamme tulostamiasi lomakkeita.

• Tilitä samassa kuoressa vain Smartum Lounasseteleitä.

• Pakkaa setelit postituksen kestävään pakkaukseen ja lähetä ne täytetyn tilityslomakkeen kanssa alla osoitteeseen Smartum Oy Yrjönkatu 11 B 00120 Helsinki. Setelit voi myös toimittaa suoraan Smartumin toimistolle samaan osoitteeseen.

• Lisääthän kuoreen lähettäjän tiedot. Smartum ei vastaa postin kadottamista lähetyksistä, eikä lunasta ilman postimaksua lähetettyjä lähetyksiä. Suosittelemme kirjattuna kirjeenä lähettämistä.


Kuinka onnistuimme


Powered by HelpDocs