Liikunta- ja kulttuurikumppani: Sähköiset maksuvälineet ja vastaanottaminen

Miten sähköisiä Smartum Liikunta- tai Liikunta- ja kulttuurimaksuvälineitä otetaan vastaan?

Smartum-maksujen vastaanottaminen sujuu liukkaasti. Työnantaja voi tarjota henkilöstölleen Smartum Liikunta- tai Liikunta- ja kulttuurietua joko sähköisenä Smartum Saldona tai perinteisinä seteleinä.

Smartum Liikunta- ja Liikunta- ja kulttuurietu on asiakkaalle tarjottu henkilökohtainen etu, joten hän voi maksaa Smartumeilla vain omat liikuntaan tai kulttuuriin liittyvät kulunsa. Tarkistathan korttia käyttävän asiakkaan henkilöllisyyden tarvittaessa.

Smartum-korttimaksujen vastaanottaminen

Smartum-kortilla suoritettuja maksuja ei voi vaihtaa rahaksi eikä maksuista voi antaa takaisin vaihtorahaa. Asiakkaalta ei myöskään saa periä lisämaksua Smartum-kortilla maksaessa. Ylimenevän summan asiakas voi kuitata käteisellä tai muulla maksutavalla.

Smartum-kortti on sirullinen Visa-kortti. Kun kortti on luettu, maksupääte tulostaa allekirjoitettavan kuitin ja asiakas vahvistaa maksun allekirjoituksellaan. Veloituksen onnistuminen edellyttää, että Smartumilla on tiedossa maksupäätteenne tiedot. Jotta saamme tarvittavat maksupäätetiedot järjestelmäämme, tulee teidän tehdä testiveloitus Smartum-aktivointikortilla, jonka lähetämme postitse heti, kun yritys on rekisteröitynyt kumppaniksemme.

Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan aina. Mikäli maksupäätteen suorittamaan varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei voi tehdä. Mahdolliset veloitusten korjaukset tehdään maksupäätteellä laitetoimittajan ohjeiden mukaisesti.

Smartum-mobiilimaksujen vastaanottaminen

Asiakas voi kuitata maksun myös näyttämällä Smartum-tilillään luomansa QR-koodin tulosteesta tai älypuhelimen ruudulta. Asiakkaan luoma koodi on voimassa 10 minuuttia. Jos koodi ehtii vanhentua, hän voi luoda uuden vanhentuneen tilalle. Tulostettu maksukoodi on voimassa tulostuspäivän loppuun saakka.

Koodin voi lukea kahdella tapaa:

1) Kirjaudu omaan Smartum-verkkopalveluun roolilla toimipisteen pääkäyttäjä tai kassahenkilö. Syötä maksukoodin numerosarja sille varattuun kohtaan. Seuraa ohjeita.

2) Lataa älypuhelimesi sovelluskaupasta Smartum Partner-sovellus. Sovelluksen avulla voit vastaanottaa kätevästi asiakkaiden maksukoodeja. Smartum Partner-sovelluksessa syötetään veloitettava summa, skannataan asiakkaan maksukoodi kameran avulla ja lopuksi maksu vahvistetaan.

Lisäksi osa kassajärjestelmistä voidaan integroida vastaanottamaan Smartum-kännykkämaksuja. Koodi luetaan lukijalla tai numerosarja syötetään suoraan kassaan. Tiedustelethan integraatiomahdollisuutta omalta kassajärjestelmätoimittajaltasi.

Smartum-verkkomaksujen vastaanottaminen

Jos myytte palveluitanne verkkokaupassa, Smartum voidaan lisätä maksutavaksi verkkokauppaan muiden verkkopankkimaksutapojen rinnalle. Jos tämä vaihtoehto kiinnostelee, ota yhteyttä asiakaspalveluumme, asiakaspalvelu@smartum.fi tai 0600 14988.

Mikäli teillä ei ole omaa verkkokauppaa, asiakas suorittaa maksun Smartumin verkkopalvelussa (kulttuuripaikat) tai Smartumin Kumppanipalvelussa (liikuntapaikat) ja esittää kassalla maksutositteen tulosteena tai kännykän ruudulta. Suoritukset näkyvät omassa verkkopalvelussanne ja ne tilitetään automaattisesti.

Kysymyksiä korttimaksujen vastaanottamisesta

Miten toimin, jos asiakkaan Smartum-kortti ei toimi maksutilanteessa?

Veloituksen onnistuminen edellyttää, että Smartumilla on tiedossa maksupäätteen tiedot. Saamme maksupäätteen tiedot järjestelmäämme, kun olette tehneet testiveloituksen lähettämällämme testikortilla jokaisessa maksupäätteessänne. Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan aina. Mikäli maksupäätteen tekemään varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei saa tehdä. Kielteinen varmennusvastaus voi johtua esimerkiksi seuraavista syistä:

  • Kortilla ei ole riittävästi katetta ostoon. -> Kokeile tehdä veloitus pienemmällä summalla.
  • Tilille on ladattu liikuntaetua, joka ei käy kulttuuripaikassa. -> Veloitusta ei voi tehdä.
  • Smartumin järjestelmä ei tunnista maksupäätettä. -> Ole yhteydessä asiakaspalveluumme arkisin klo 8.30 - 16 puhelimitse 0600 149 88 tai sähköpostitse asiakaspalvelu@smartum.fi, jotta voimme lisätä maksupäätteen tietoihimme.

Voiko Smartum-kortilla maksava ylittää Smartum-tilinsä?

Ei voi. Smartum-kortti on ns. prepaid-kortti: sekä kortilla että verkkomaksuna voi maksaa maksimissaan vain tilillä olevan saldon verran.

Mitä, jos toimipisteessämme ei ole maksupäätettä?

Jos toimipisteessänne ei voi maksaa kortilla, asiakas voi maksaa palvelun verkossa tai kännykällä. Tämä palvelee erityisesti pieniä toimijoita.

Mitä Smartum-korttimaksujen vastaanottaminen edellyttää kumppanilta?

Toimipisteet, joissa on maksupääte:

Veloituksen onnistuminen edellyttää, että Smartumilla on tiedossa maksupäätteen tiedot. Saamme maksupäätteen tiedot järjestelmäämme, kun olette tehneet testiveloituksen lähettämällämme testikortilla jokaisessa maksupäätteessänne. Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan aina. Mikäli maksupäätteen tekemään varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei saa tehdä.

Toimipisteet, joissa ei ole maksupäätettä:

Jos maksupäätettä ei ole, voi asiakas maksaa palvelun verkkomaksuna omassa Smartum-verkkopalvelussaan ja esittää tositteen maksusta kassallanne.

Miten otan Smartum-verkkomaksupalvelun käyttöön verkkokaupassani?

Ennen kuin tilaat verkkomaksupalvelun, tutustu käyttämääsi verkkokauppaohjelmistoon ja valitse verkkokaupparatkaisuasi kuvaava vaihtoehto alta:

  1. Verkkokauppa on rakennettu IT-toimittajan verkkokauppaohjelmiston päälle.
    • Smartumin verkkomaksupalvelu on valmiiksi integroitu useiden IT-toimittajien verkkokauppaohjelmistoihin (esim. DL-software, Hellewi, SLsystems, Neocard, jne.).
    • Tarkista verkkokauppatoimittajaltasi Smartum-verkkomaksupalvelun käyttöönottomahdollisuus.
  2. Verkkokauppasi rakentuu avoimen lähdekoodin ohjelmistopohjalle (esim. WooCommerce, Magento).
    • Tarvitset silloin Smartum-verkkomaksupalvelua tukevan maksumoduulin (plug-in).
  3. Haluat integroida maksupalvelun omatoimisesti verkkokauppaasi.
    • Voit asentaa Smartum-verkkomaksupalvelun käyttöösi itse rajapintakuvaustemme avulla. Voit pyytää ohjeen rajapintakuvaukseen asiakaspalvelustamme sähköpostitse, asiakaspalvelu@smartum.fi

Smartum-verkkomaksupalvelun tunnukset

Smartum-verkkomaksupalvelun käyttöön kuuluu tekniset API-tunnukset (käyttäjätunnus ja salainen avain), jotka tulee lisätä verkkokauppaohjelmistoon. Nämä tunnukset toimitamme kumppanille heti, kun tekninen integrointi on varmistettu.

Täältä löydät lisätietoa asiasta: https://smartumoy.atlassian.net/wiki/x/AQAvC

Toimiiko Smartum lähimaksulla tai Apple Paylla?

Smartum kehittää jatkuvasti kännykkämaksutapojaan. Lähimaksu tai Apple Pay eivät toistaiseksi toimi Smartum-maksuvälineinä. Verohallinto on määritellyt, että Smartum Saldolla maksettaessa palveluntuottajan tulisi olla tietoinen, että asiakas maksaa työsuhde-edulla. Tästä syystä palveluntuottajan tulisi tulostaa kuitti asiakkaan allekirjoitettavaksi, jolloin kännykällä tehtävä maksuprosessi hidastuu.


Kuinka onnistuimme