Liikunta- ja kulttuurikumppani: Käsittely- ja tilitysohje

Kiitos rekisteröitymisestä Smartum-kumppaniksi ja lämpimästi tervetuloa verkostoon!

Olemme koonneet muutamia ohjeita ja vinkkejä Smartumin maksuvälineiden vastaanottamiseen ja tilitykseen.

• Kiinnitä Smartum-tarrat oveen ja kassalle.

• Vie raha-alusta sekä Smartumeiden käsittelyohjeet kassalle.

• Tarkista Smartumin käyttöpaikkahausta toimipisteenne tiedot. Voit tarvittaessa muokata tietoja extranetissä, jonka käyttäjätunnukset on lähetetty sinulle sähköpostitse.

• Lisää nettisivuillenne Smartum-logo, jonka löydät osoitteesta smartum.fi.

Smartum Liikuntaetu sekä Smartum Liikunta- ja kulttuurietu ovat verovapaita etuja, joilla voi maksaa vain liikunta- ja kulttuuriedun piiriin kuuluvia palveluita. Asiakkaan Smartum-tilille on ladattu joko liikuntapaikoissa käyvää Liikuntaetua tai liikunta- ja kulttuuripaikoissa käyvää Liikunta- ja kulttuurietua. Smartum Liikuntaetu sekä Liikunta- ja kulttuurietu ovat henkilökohtaisia etuja eli niitä voi käyttää ainoastaan omiin harrastuksiin. Tarkastathan tarvittaessa asiakkaan henkilöllisyyden. Smartum-maksuvälineillä suoritettuja maksuja ei voi vaihtaa rahaksi eikä niistä anneta vaihtorahaa. Asiakkaalta ei saa periä lisämaksua Smartum-maksuvälineellä maksettaessa. Asiakas voi maksaa ostoksen Smartumeilla kokonaan tai osittain, kuitenkin maksimissaan tilillä olevan saldon verran. Ylimenevän summan voi maksaa muulla maksutavalla. Voit seurata sähköisillä Smartum-maksuvälineillä suoritettuja maksuja Smartumin verkkopalvelussa, johon voit kirjautua sähköpostiin lähetetyillä tunnuksillasi.

Smartum-korttimaksujen vastaanottaminen

Smartum-kortti on sirullinen Visa-kortti. Kun kortti on luettu, maksupääte tulostaa allekirjoitettavan kuitin ja asiakas vahvistaa maksun allekirjoituksellaan, eikä PIN-koodia käytetä. Veloituksen onnistuminen edellyttää, että Smartumilla on tiedossa maksupäätteenne tiedot. Jotta saamme tarvittavat maksupäätetiedot järjestelmäämme, tulee teidän tehdä testiveloitus Smartum-aktivointikortilla.

Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan reaaliaikaisesti. Mikäli maksupäätteen suorittamaan varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei voi tehdä. Mahdolliset veloitusten korjaukset tehdään maksupäätteellä laitetoimittajan ohjeiden mukaisesti. Smartum-korttimaksujen tilitykset saatte pankiltanne normaalien korttimaksujen tapaan. Smartum perii maksupäätteellä tehdyistä maksuista palvelupalkkion jälkikäteen neljännesvuosittain. Korttimaksujen vastaanottaminen päättyy vuoden 2020 lopussa ja maksaminen siirtyy SmartumPay-sovellukseen.

SmartumPay-mobiilimaksujen vastaanottaminen

Asiakas valitsee SmartumPay-mobiilisovelluksestaan oikean toimipisteen, syöttää summan ja vahvistaa maksun. Maksusta luotu kuitti esitetään kassahenkilölle, joka tarkistaa kuitista summan, toimipisteen tiedot sekä maksun päivämäärän ja ajan.  Kuitissa näkyvä animaatio liikkuu 30 minuuttia maksun luomisesta. Kuitti on voimassa kuitenkin myös tämän jälkeen.

Kuittia näpäyttämällä pääsee tarkistusnäkymään, jossa maksun voi merkata tarkistetuksi. Kuitin ja tarkistusnäkymän tilaksi muuttuu ”tarkistettu”. Näin varmistetaan, että lounas lunastetaan kuitilla vain kerran. Maksu lyödään kassaan kuitissa näkyvällä summalla. Mahdollisen ylimenevän summan asiakas voi maksaa käteisellä tai muulla maksutavalla.

Näin vastaanotat SmartumPay-maksuja.

Jos veloitus on virheellinen, se voidaan mitätöidä Smartumin verkkopalvelussa.

Smartum tilittää mobiilimaksut tilille automaattisesti muutaman päivän sisällä. Smartumin verkkopalvelusta löydät koonnin maksetuista mobiilimaksuista. Minimitilitysraja on 40 euroa ja tilityksestä vähennetään hinnaston mukainen palvelupalkkio. Voit muokata minimitilitysrajaa Smartumin verkkopalvelussa.

Verkkomaksujen vastaanottaminen

Jos myytte palveluitanne verkkokaupassa, Smartum Checkout voidaan lisätä maksutavaksi verkkokauppaan muiden verkkopankkimaksutapojen rinnalle. Smartum tilittää verkkomaksuna tehdyt maksusuoritukset muutaman päivän sisällä. Lue lisää.

Seteleiden vastaanottaminen

Smartum Liikuntaseteliä voidaan käyttää ainoastaan liikuntasuorituksen maksamiseen. Liikuntaseteli on aina 4,00 € arvoinen. Smartum Liikunta- ja kulttuurisetelillä voidaan maksaa kulttuuri- sekä liikuntapaikkojen palveluita. Liikunta- ja kulttuuriseteli on aina 5,00 € arvoinen. Asiakas voi käyttää useampia seteleitä kerrallaan. Smartum-seteleillä voi maksaa myös alennustuotteita. Voit kysyä setelillä maksavan henkilön henkilöllisyyspapereita ja verrata tietoja setelin kääntöpuolelle kirjoitettuun nimeen.

• Tarkista, että seteli on ehjä ja aito, eikä sitä ole merkitty käytetyksi. Aidon, vesileimapaperille painetun setelin tunnistaa esimerkiksi juoksevasta sarjanumerosta tai katsomalla sitä valoa vasten. Smartum tilittää vain aidot setelit.

• Tarkista setelin voimassaoloaika. Smartum ei tilitä vanhentuneita seteleitä.

Seteleiden tilitys

• Smartum Oy tilittää saapuneet setelit kaksi kertaa viikossa. Tilitämme seteleiden arvon palvelupalkkiolla vähennettynä ilmoittamallenne pankkitilille. Sopimuksen mukainen tilitysaika on enintään 14 arkipäivää.

• Järjestelmämme käyttää tilityksessä oletuksena viitettä 2464. Jos haluat tilitykseen oman viitteen tai viestin, merkitse se tilityslomakkeeseen viitenumerolle varattuun kohtaan.

• Seteleiden voimassaoloaika: Setelit vanhentuvat vuoden viimeisenä päivänä. Seteleiden käyttöajan umpeuduttua kumppanilla on kuukausi aikaa toimittaa vanhentuneet setelit Smartumille. Seteleiden tulee saapua toimistollemme viimeistään seuraavan vuoden 31. tammikuuta, mikäli setelit ovat vanhentuneet edellisen vuoden viimeisenä päivänä. Smartum ei tilitä vanhentuneita seteleitä 31. tammikuuta jälkeen.

• Tilityksiin liittyvät huomautukset on tehtävä 14 arkipäivän kuluessa maksupäivästä.

Seteleiden postitus

• Irrota setelit toisistaan.

• Älä niittaa, liimaa tai teippaa seteleitä yhteen. Älä myöskään lisää seteleiden väliin mitään ylimääräistä.

• Niputa setelit samansuuntaisesti ja kiedo nippu vaikkapa kumilenkillä.

• Seteleiden sarjanumeroiden tulee olla näkyvissä.

• Täytä lomakkeeseen oikeat tiedot huolellisesti. Varmista myös, että lomakkeessa on asiakasnumero. Lomakkeen täyttäjä vastaa siitä, että lomakkeen tiedot ovat oikein.

• Mikäli lomake on esipainettu, ethän tee merkintöjä esipainettujen tietojen päälle. Jos esitäytetyissä tiedoissa on virheitä, ole yhteydessä asiakaspalveluumme ja lähetämme sinulle korjatun lomakkeen.

• Rastita alareunan ruutu, mikäli haluat, että sinulle toimitetaan lisää tilityslomakkeita.

• Lähetä päällimmäinen osa seteleiden mukana, alimmainen osa jää sinulle.

• Käytä vain Smartumin toimittamia tai nettisivuiltamme tulostamiasi lomakkeita.

• Mikäli vastaanotatte Smartum Liikuntaseteleitä sekä Smartum Liikunta- ja kulttuuriseteleitä, ilmoita tilityslomakkeessa erikseen molempien seteleiden kappalemäärät. Pakkaa yhteen kuoreen enintään 800 seteliä.

• Pakkaa setelit postituksen kestävään pakkaukseen ja lähetä ne täytetyn tilityslomakkeen kanssa alla osoitteeseen Smartum Oy Yrjönkatu 11 B 00120 Helsinki. Setelit voi myös toimittaa suoraan Smartumin toimistolle samaan osoitteeseen.

• Lisää kuoreen lähettäjän tiedot. Smartum ei vastaa postin kadottamista lähetyksistä, eikä lunasta ilman postimaksua lähetettyjä lähetyksiä. Suosittelemme kirjattuna kirjeenä lähettämistä.


Löysitkö etsimäsi vastauksen?


Powered by HelpDocs